Мир лише через особисту зустріч: Зеленський, Путін і, можливо, Трамп

Переговори щодо завершення повномасштабної війни Росії проти України, які тривалий час відбуваються у Стамбулі, остаточно втратили свою ефективність. Формат цих зустрічей вичерпав себе і більше не здатен забезпечити жодного реального прориву. Таку думку висловив перший заступник міністра закордонних справ України Сергій Кислиця в інтерв’ю «Суспільному».

Стамбульський формат — глухий кут

Зі слів Кислиці, єдине, що вдалося вирішити під час зустрічей у Стамбулі — це питання обміну військовополоненими. І навіть це, за його словами, не вимагає постійних зустрічей високого рівня: «Такі питання можуть вирішуватись на рівні робочих груп і не потребують участі політичного керівництва держав».

На практиці ж переговори між делегаціями є формальними: російську сторону очолює Володимир Мединський, який, за словами Кислиці, не має повноважень ухвалювати жодних суттєвих рішень.

Вирішує лише Путін

Український дипломат наголосив, що «враховуючи диктаторський характер режиму в Росії, лише одна людина уповноважена – сама себе уповноважила – приймати ті рішення, які здатні покласти край війні або встановити стале припинення вогню». Йдеться, безперечно, про Володимира Путіна.

Незважаючи на чутки про розбіжності у кремлівських елітах, жодна альтернативна думка там нічого не важить. Путін — єдиний, хто ухвалює рішення у військових і політичних питаннях.

Час для прямої зустрічі лідерів

З огляду на цю реальність, Сергій Кислиця вважає, що зрушення у мирному процесі можливі лише внаслідок особистої зустрічі президентів України та Росії — Володимира Зеленського та Володимира Путіна.

Більше того, дипломат не виключає, що для реального прориву в переговорах знадобиться ще один ключовий гравець — Дональд Трамп, потенційний кандидат на президентство США. «Можливо, потрібна буде участь третьої сторони, здатної одночасно впливати на обидві сторони конфлікту. Трамп, з його прагматичним і амбітним стилем, може спробувати виступити посередником», — зазначив Кислиця.

На сьогодні є очевидним: формат міжурядових перемовин на рівні делегацій вичерпав себе. Поки Росією керує один-єдиний диктатор, а Україна чинить спротив усіма силами, мир може настати лише за прямої участі лідерів. Імовірна участь Дональда Трампа, як харизматичного зовнішнього посередника, може змінити динаміку — якщо, звісно, він сам цього прагне.

До миру залишається один крок — але цей крок має зробити не делегація, а лідери. Інакше війна затягнеться ще на довгі роки.

До речі — Повітряна перевага — вирішальний чинник перемоги у сучасній війні

Чому не варто зустрічатись у Стамбулі

Окремо Сергій Кислиця наголосив, що місце потенційної зустрічі лідерів також має значення. Зокрема, Стамбул сьогодні не є доцільною платформою для нового етапу перемовин. Причина — «стамбульські домовленості» 2022 року, які давно втратили актуальність.

Нагадаємо, що під час попередніх раундів переговорів у Стамбулі між делегаціями України та Росії обговорювалися рамки майбутнього миру, нейтральний статус України, гарантії безпеки, доля тимчасово окупованих територій. Проте Росія згодом повністю знехтувала навіть базовими пунктами домовленостей, продовживши повномасштабну війну з новою жорстокістю.

«Над будь-якою новою зустріччю у Стамбулі автоматично нависатиме тінь старих домовленостей, які вже не мають жодного юридичного чи політичного значення», — вважає Кислиця. Такий тягар минулого може лише зашкодити новому діалогу й зафіксувати Україну у невигідному переговорному полі.

З огляду на це, для нових реалістичних переговорів потрібне нове місце, новий формат і нові підходи, які не будуть обтяжені фікціями 2022 року, а базуватимуться на нинішньому балансі сил, міжнародному праві та беззаперечній повазі до суверенітету України.Чому не варто зустрічатись у Стамбулі

Окремо Сергій Кислиця наголосив, що місце потенційної зустрічі лідерів також має значення. Зокрема, Стамбул сьогодні не є доцільною платформою для нового етапу перемовин. Причина — «стамбульські домовленості» 2022 року, які давно втратили актуальність.

Нагадаємо, що під час попередніх раундів переговорів у Стамбулі між делегаціями України та Росії обговорювалися рамки майбутнього миру, нейтральний статус України, гарантії безпеки, доля тимчасово окупованих територій. Проте Росія згодом повністю знехтувала навіть базовими пунктами домовленостей, продовживши повномасштабну війну з новою жорстокістю.

В тему — Пріоритети команди Трампа: ракети ППО — з України в Ізраїль

«Над будь-якою новою зустріччю у Стамбулі автоматично нависатиме тінь старих домовленостей, які вже не мають жодного юридичного чи політичного значення», — вважає Кислиця. Такий тягар минулого може лише зашкодити новому діалогу й зафіксувати Україну у невигідному переговорному полі.

З огляду на це, для нових реалістичних переговорів потрібне нове місце, новий формат і нові підходи, які не будуть обтяжені фікціями 2022 року, а базуватимуться на нинішньому балансі сил, міжнародному праві та беззаперечній повазі до суверенітету України.